Sponsring – Möjligheten att tjäna en extra fast peng per såld vara. Är det något Finsmakarna kan bistå med?
Säljtävlingar – För att göra lagförsäljningen roligare kan en säljtävling krydda deltagarnas prestation. Finns möjlighet att få stöd här?
Sponsring
Vi får ofta frågan från lag eller föreningar om sponsring. Vi vet hur viktigt det är med ekonomi i lagen och därför vill vi gärna vara med och hjälpa till. Finsmakarna har många gånger sponsrat olika idrottslag med antingen en fast peng eller en högre vinst per såld vara.
Vad kan vara en rimlig motprestation från laget då? Det kan vara många saker som exempelvis att vi får ha med vår logo eller länk på er lagsida. Eller att laget utlovar två säljperioder exv hösten och våren eller hösten år 1 och hösten år 2. En rimlig peng som vi ofta bidragit med är 1000-2000 SEK i fast summa eller 10 SEK extra per såld produkt. Om ni exempelvis säljer 220 produkter, ger det 2200 SEK extra inkomst.
Våga fråga – här vill vi uppmuntra er att våga ställa frågan till oss vad vi kan hjälpa till med. Ofta sker en överenskommelse väldigt snabbt och med enkel motprestation. Här kommer ett par exempel:
Huddinge IF fotboll – här erhåller samtliga lag 10 SEK extra per såld vara. I retur publicerade Huddinge en liten “Finsmakarna-banner” på deras hemsida.
IK Bolton handboll – hela klubben fick en fast peng samt en förstärkt vinst till varje lag. Motprestationen var en länk till Finsmakarna på deras klubbsida.
Säljtävling
För att engagera deltagarna i sin försäljning kan en säljtävling vara bra. Det behöver inte vara så avancerat, det kan räcka med att top 5 säljarna erhåller ett litet pris eller att alla som deltar är med i en utlottning av priser.
Det kan vara den lilla extra moroten som gör att deltagarna helt enkelt vill sälja mer.
Finsmakarna kan bistå med säljpriser som vi erbjuder utan kostnad. Det vi önskar i retur är ett gemensamt mål på antal sålda produkter eller en bonustrappa där vi ger bättre priser ju fler antal som säljs. Se några exempel:
Hammarby fotboll F09 – med ett gemensamt mål på 200 sålda produkter (10 per deltagare) gav Finsmakarna 10st chokladaskar värde 150kr/st som priser att dela ut.
Nattfari Islandshästförening – Top tre säljarna erhåll en varsin Finsmakarlådan Present, värde 250kr/st.
Räkneexempel för säljtävlingar och sponsringar till laget och föreningen
Så för att ge ett konkret exempel:
Idrottslaget BKIF gjorde en post på sin lagsida på internet. Detta kan vara Laget.se, Sportadmin eller föreningens egna hemsida. I den posten gav de alla deltagarna information om försäljningen och länkade även till Finsmakarna.se. I retur gav Finsmakarna en förhöjd vinst per såld vara med 10 kr.
Gruppen sålde sedan 213 lådor med en snittvinst på 60kr men eftersom de hade fått sponsring, fick de 70kr i vinst och tjänade således 14.910kr. Utan sponsring hade de tjänat 12.780kr.
Det kan alltså med mycket liten ansträngning löna sig rejält att fråga oss om sponsring.
Vi ser fram emot din kontakt!